Eli taitaapi olla, että Kristallikallon valtakunta ei saa legoversiota.
Hallelujah! Jos sitä ei tungettu mukaan tuoho ekaan Indiana Jones lego peliin niin ei siitä omaakaan tarvita. Ylimääräistä rahoitusta vain se olisi ja muiden näkökulmasta kuin Indiana Jones fanien- uusin leffa jää varmastikkin varsin nopeasti unholaan. Ei siitä omaa peliänsä tarvitse tehdä. Muutenkin kun katsoo tavallisesti yhden leffan pohjalta tehtyjä lisenssi pelejä.. Pääosin täyttä roskaa.
Mutta itse kyllä täytyy sanoa että en ole pahoillani tuon uutisen vuoksi. Pikemminkin tätä olen odottanut. Viimeaikoina Lucas Arts ei ole saanut tehtyä oikeastaan mitään kunnollista ja suurin osa Lucas Artsin päätöksistä on... vähän kiikunkaakun.
Lucas Artshan on ollut pelimiehen jumala kulta-aikanaan maanpäällä. Kaikki mahtavat seikkailupelit ja nimi oli selvä: Lucas Arts. Monkey Islandeja ei hevillä unohda mutta täytyy sanoa että jopa siinä Lucas Arts on osannut tunaroida. MI 4, miksi se piti tehdä? Sarjan faneja ei varmastikkaan miellytä pari hassua vitsiä, jotka ovat säilyttäneet hohtonsa jos muuten koko peli on lähinnä ärasyttävä. Pelattava kyllä mutta kun vertailu asteikolla on Monkey Island 2 niin nelonen kyllä jää aikalailla hämärän peittoon..
Ja mietitäänpän muita Lucas Artsin kämmäilyjä. Kyllä, Star Warssit. Ne eivät siellä osaa enään luottaa yhtikäs muuhun kuin Star Warssiin. Eivät ota pienintäkään riskiä kokeillakseen luoda uutta, hienoa Adventure peliä vaan pukkaavat sen sijasta markkinoilla kolme uuta Star Wars peliä. Ja monet Star Wars pelit nyt eivät poikkeakkaan toisista sen enempää että uusi juoni, uudet hahmot ja pari hassua uutta kujetta. Ja tällä se Lucas Arts sitten polki viimeiset vuodet...
Ja Itseni kyllä täytyy myös sanoa että olen pettynyt Indiana Jones pelien kehitykseen tässä ajan myötä. Aloitetaanpa aikajanan alusta: Ensimmäisiin pikselihöttö peleihin (Raiders of the Lost Ark) en takerru nytten enempiä kuin että aikanaan varmastikkin upeita pelejä, joita monet mielellään pelasivat. Mutta hypätäänpäs nyt suoraan Last Crusadeen. Saakelin upea Adventure peli! Jos vähäänkään rakasti/ rakastaa elokuvana Viimeistä ristiretkeä ja on Adventure ihmisiä niin tämä on varma peli! FOAn tullessa oikeastaan mikään ei kadonnut. Entistä parempi seikkailu vain. Peli oli oikea SEIKKAILU peli: Ratkaistiin ongelmia, edettiin upeassa tarinassa ja välillä iskettiin nyrkkiä natsin silmään.
Indiana Jones and the Infernal Machine jatkoi upeaa linjaansa. Olihan 3D hiukan pelottavaa aluksi mutta se toimi. Puzleja huomattavasti vähemmän ja ne oli sovellettu 3D mailmaan, joka tietenkin muokkasi pelin luonnetta varsin paljon mutta tämäkin peli ehdottomasti ansaitsee Seikkailupelin tittelin.
mutta, mutta... Emperors Tomb... Mitä hittoa?! Onko tämä muka se meidän tuntema Indy? Onko tämä seikkalua? IMissä vielä tappelut olivat haastavia ja niitä välteltiinkin mutta ETssä Indyhän ei muuta teekkään kun juoksee tyyppejä päin nyrkit ojossa. ETssä ei ollut enään oikein mitään kunnollisia puzleja ja nekin oli onnistunut vain kohtalaisesti. Pelin henki muuttuin upeasta Adventuresta ihmishenkien riistämiseen. Niin kävi asteasteeltä tähän suuntaan mutta tässä tuli suurin muutos.. Mietitäänpäs vähän.
Arvioin tässä nytten vähän tappeluitten ja väkivallan määrää Indypelejen kehittyessä:
Indiana Jones and the Last Crusade - tappeluita ~ 15
Indiana Jones and the Fate of Atlantis - tappeluita ~ 30
Indiana Jones and the Infernal Machine - tappeluita ~ 120
Indiana Jones and the Emperors Tomb - tappeluita ~ 2500
en tykkää tästä suunnasta ja tämä uusi "Indiana Jones 2007" ei näytä parantavan laisinkaan suuntaa.
Eli voisin sanoa noiden perusteella että olen menettänyt uskoni Lucas Artsiin.. Jos pelien tekemistä olisivat vain jatkaneet niin niillä taisi olla vain yksi suunta: alas
Ja tämä on vain tietenkin minun mielipiteeni. Ajatelkaa kukin miten tahdotte.