Heips! Ajattelin kysäistä neuvoa, jos jollakulla sattuisi löytymään kokemusta englantilaisten vaatekoko-systeemistä...
Eli aikomuksenani oli alun perin ostaa itselleni uus nahkarotsi, ku vanha alkaa olemaan jo aika elämää nähneen näköinen (siis vähän liiankin kanssa)
ja päädyin lopulta englantilaisen Westedin sivuille (
http://www.wested.com/index.asp ), joten päätin sitten ostaa oikein LAATUMERKKISTÄ kerrankin!
Eli Indy-vaatesetti lähti tilaukseen. (Hintaahan sille vähä tuli, mutta kyllä sen laatuakin täytyy olla... Kun ajattelee, missä kaikissa loukoissa se on sitä Indynkin kovaa menoa kestänyt)
Mutta kokotaulukot oli kyllä meikäläiselle vähä epäselviä ja laitoin Westedille sähköpostia, jossa esitin mittojani (otin ne mitat siitä vanhasta takinrohjostani, sillä se oli ollut minulle juuri sopiva. Lisäksi minulla on melko lailla Indyn safaripaidan oloinen kenttäpaita, josta otin mitat paitaa varten) ja pyysin asiantuntijalausuntoa, että minkä kokoinen takki ja paita minun suunnilleen kannattaisi tilata.
Mitat, jotka annoin, olivat
nahkatakki:
-selän pituus (kauluksesta takin alasyrjään) 76 cm (29,64 tuumaa)
-rinnan ympärys 98 cm (38.22 tuumaa)
-hiha (olkapäästä hihansuuhun) 65 cm (25,35 tuumaa)
paita:
-hiha (olkapäästä hihansuuhun) 62 cm (24.18 tuumaa)
-rinnanympärys 95 cm (37.05 tuumaa)
Vastaus tulikin todella nopeasti, mutta hiukan hämmensi ne saamani suositellut koot... Myyjä suositteli ystävällisesti minua tilaamaan takin kokoa 38 ja paita kokoa small... ja lisäksi hän lähetti sähköpostiliitteenä kokotaulukot, josta kyseisten vaatekappaleiden koot määritellään mittojen mukaan (samat taulukot ovat tässä liitteenä).
Aloin vähän ihmetellä, että ovatko engelsmannit todella noin järkyttävän suurta joukkoa, koska tämmöiselle suomalaiselle keskimittaiselle suositellaan noita pienimpiä kokoja... vai onkohan se myyjä käsittänyt jossain kohdin väärin, vaikka nimenomaan sanoin että mitat olivat VAATTEISTA eivätkä miehestä itsestään...
Enkä oikein käsittänyt tuon takin kodalla, että mikä tuo "chest"-mitta siinä on... ei se ainakaan rinnanympärys ole. Paidan kokotaulukossa "chest" kyllä tarkoittaa juurikin sitä ympärystä, mutta takissa sen on mittojensa puolesta pakko tarkoittaa jotakin muuta... Ja sitten nuo "shoulder" -mitat, eivät ne oikein tunnu sopivan hartioiden leveydeksikään, että mistä ne lukemat mahtavat tulla?
Jos joku tietää/ymmärtää näistä enempi, niin voisitteko ystävällisesti neuvoa minua ja kertoa, olenko nyt tilaamassa armotta liian pieniä kamppeita? (tällä hetkellä tilaus odottaa, että muutoksia siihen voin vielä tehdä) Asialla on kuitenkin pieni kiire! Kiitos jo etukäteen neuvoista!!!